RECENZE: Harry Potter - Tajemná komnata

Původní vydání originálu: 1998
Vydání u nás: 2003
Překlad: Vladimír Medek
Nakladatelství: Albatros
Počet stran: 287
Žánr: fantasy
Anotace: Harry se vrací po prázdninách do školy a netuší, že tentokrát mu hrozí smrtelné nebezpečí. V Bradavicích se začínají dít prapodivné věci, při kterých tuhne krev v žilách, a nikdo z žáků netuší, že pradávná legenda se stala skutečností... TAJEMNÁ KOMNATA SE ZNOVU OTEVŘELA!

Nebylo to poprvé, co se v domě číslo čtyři v Zobí ulici při snídani strhla hádka.

Joanne Rowlingová je britská spisovatelka, známá zejména díky řadě knih o Harrym Potterovi, ale i novele pro dospělé Prázdné místo. Tato knižní série získala celosvětový úspěch četně řady ocenění a prodalo se jí více než 400 milionů kopií. Kromě psaní o Harrym Potterovi je Rowlingová známá také svým životním příběhem, kdy se z života na sociálních dávkách stala během pěti let multimilionářkou.

Jsou prázdniny a mladý čaroděj Harry Potter už se nemůže dočkat, až se vrátí opět do Školy čar a kouzel v Bradavicích. U Dursleyových je to čím dál tím horší. Zrovna v den, kdy má strýc Vernon důležité hosty se v Harryho pokoji objeví domácí skřítek Dobby, který se mu návrat do Bradavic pokouší vymluvit. Mají se prý dít strašlivé věci. Harry je zmatený, ale nic mu nezabrání v tom, aby se do Bradavic dostal. Tak nakonec zjišťuje, že Dobbyho slova byla pravdivá. Spolu se svými kamarády Ronem a Hermionou se pokouší odhalit tajemství záhadné komnaty.

Tuhle knihu není třeba představovat. Je to absolutní klasika a většina z nás na ní vyrostla. Slavný Harry Potter, chlapec, který přežil. Tohle je úžasné dílo. Pamatuju si, jak jsem jako malá vyloženě zírala na obrazovku a hltala každé slovo, které řekli. Také si pamatuju, že právě tenhle díl mě dost děsil. Hlavně ten záhadný hlas, který Harry slyší. Teď mi to přijde celkem vtipné, když si na to tak vzpomenu. Ten příběh je část mého dětství. Akorát mě mrzí, že jsem ho poznala až spíš ve filmové podobě. Knihám jsem tehdy moc nedala a bylo pro mě obtížné přečíst i něco do školy, protože mě to absolutně nebavilo. Teď nad tím vrtím hlavou.

Myslím, že nad touhle knihou není třeba nijak hluboce přemýšlet nad jejím hodnocením. Je to sice hlavně kniha pro menší, ale myslím, že si v ní najde zalíbení úplně každý. Příběh mladého čaroděje Harryho Pottra, který je známí po celé zemi, k tomu prostě není víc co dodat.
Mám strašně ráda jak Harryho, tak i Hermionu (které jsem vždy záviděla její chytrost) a Rona, kteří se mnou strávili velkou část dětství, jak už jsme říkala. Hagrida a Draca a prostě úplně všechny postavy. Protože si knihu ani bez jedné nedokážu představit.

Nechci se pořád dokola opakovat a tak to shrnu jen krátce. Miluju tuhle knihu, tuhle sérii a myslím, že nám všem hodně dala. A tím hodně, myslím opravdu HODNĚ! Dávám sice 5 hvězdiček (což je nejvíc) ale tahle kniha si jich zaslouží mnohem víc.

U čtení jsem opět nic neposlouchala.

úterý 11. června 2013

RECENZE: Krásní mrtví - Arizona

Název: Arozina
Série: Krásní mrtví (2.díl)
Autor: Eden Maguire
Originální název: Beautiful Dead - Arizona
Původní vydání originálu: 2009
Vydání u nás: 2011
Překlad: Edita Drozdová
Počet stran: 272
Žánr: fantasy, sci-fi, horory
Anotace: nejsou živí, Nejsou mrtví. Něco mezi tím.Odhalí Darina včas temná tajemství, aby tak vykoupila duše Krásných mrtvých? Po Krásných mrtvých není několik týdnů ani stopy. Darině se po Phoenixovi strašně stýská. Snad se vrátí a pomůže jí vyřešit tajemství další záhadné smrti. Je to už skoro rok, co se Arizona utopila v Hartmannově jezeře. Podle všeho (a všech) to byla sebevražda... Opravdu? Opravdu by se ta silná, sebevědomá Arizona, suverénní nepřístupná kráska ellertonské střední škole utopila v jezeře? Darina musí Arizoně pomoci stejně, jako pomohla Jonasovi. Ale neviditelná křídla tlučou, Krásným mrtvým hrozí nebezpeční a čas běží...

Může obsahovat spoilery z prvního dílu (Jonas)!!!

Phoenix Rohr mě změnil.

Eden žije střídavě ve velké Británii a Spojených státech. Kromě literatury se zajímá o nadpřirozeno a temné stránky života. Volný čas tráví nejraději v přírodě, především u svých přátel na ranči v Coloradu, kde také nalezla inspiraci pro svou tetralogii Krásní mrtví. V současnosti už Eden pracuje na další sérii Dark Angel, jejíž první dva díly vyšli v roce 2011 v angličtině.

Arizona už vyřešila jeden případ. Přišla na to, jak zemřel Jonas. Před ní jsou však další tři, Arizona, Summer a Phoenix, kterým je pravá příčina jejich smrti neustále skrytá. Na nějakou dobu se po Krásných mrtvých slehne zem, Darina už si začíná dělat starosti. Ke Krásným mrtvým si vytvořila již nějaký vztah a má k nim blíž, než k ostatním lidem. Když se Krásní mrtví objeví, Darina je ráda, že znovu vidí Phoenixe. Má však i své povinnosti. Musí zjistit, jak to bylo s Arizoninou smrtí. Není to ale ani zdaleka tak lehké jako s Jonasem. Arizona je tajnůstkářka a mnoho věcí před ní tají.

Po přečtení prvního dílu jsem prostě potřebovala vědět jak to bude dál, takže jsem se po nějaké době pustila i do druhého dílu. Jednička nebyla špatná, ale tenhle díl byl o něco lepší. Dost věcí mě překvapilo. Víc jsem poznala Arizonu, protože tento díl je samozřejmě věnován hlavně jí. Bylo to napínavější než první díl a víc mě to i bavilo. Moc mě totiž nebaví knížky, kde se prakticky všechno důležité dozvím během pár stránek a vás nejspíš také ne.

Darina a Phoenix jsou opravdu skvělá dvojice, ale chvilkami mi přišlo, že je to až přehnané. Jako by autorka chtěla za každou cenu ukázat, že ti dva bez sebe nedokážou žít. Tahle část se bude patrně dost líbit těm, kteří mají rádi takové ty přeslazené chvilky. Já mezi ně ale bohužel moc nepatřím. Objeví se tu i několik nových postav, které v prvním díle nebyli. Například Raven si mě neuvěřitelně získal. Jeho život není zrovna jednoduchý a chvílemi mi ho přišlo i dost líto.

No a hlavní hvězda knihy, Arizona, mě opravdu velmi překvapila, jak už jsem na začátku říkala. V prvním díle jsem si o ní neudělala moc pěkný obrázek. Nebyla mi moc sympatická a ani mi nepřišla nijak zajímavá. Akorát se jí skoro pořád něco nelíbilo. Ale v tohle díle jí poznáváme trochu víc. Dozvídáme se o ní věci, které se opravdu aspoň z mé strany nedali čekat. Její povaha je opravdu velice složitá, ale o to věrohodněji podle mě působí.

Jak už jsme říkala, tenhle díl se mi líbil o dost víc než ten první. Byl hezky napsaný a děj byl napínavější a poutavější. Postavy byli promyšlené, hlavně ty nové jako Raven. Arizona mě velmi překvapila svou povahou.  Líbilo se mi, jak se její tajemství postupně odkrývá a odhaluje nám svůj skrytý příběh. Četlo se to moc hezky. Tahle série je taková jednoduchá, což jsem říkala už u recenze prvního dílu. Jsem velmi zvědavá, jak bude série pokračovat. Tentokrát příjemné překvapení.

U čtení jsem zase nic neposlouchala.

středa 5. června 2013

RECENZE: Karanténa - Samotáři

Název: Samotáři
Série: Karanténa (1.díl)
Autor: Lex Thomas
Originální název: Quarantine  the loners
Původní vydání originálu: 2012
Vydání u nás: 2013
Překlad: Daniela Klečková
Nakladatelství: Fortuna Libri
Počet stran: 382
Žánr: romány, napínavé, thrillery
Anotace: ODMATURUJ NEBO ZEMŘI!
Byla to jen další obyčejný den na McKinleyho střední škole, dokud školou neotřásl mohutný výbuch. Samotář David Thorpe se pokusil pomoci svému učiteli Angličtiny, tem mu však zemře přímo před očima. A to byl jen začátek.

McKinleyho Střední škola se změnila v nejhorší noční můru. Všichni studenti jsou napadeni virem, který je pro dospělé smrtelný. Škola je v karanténě pod dohledem armády. Všichni učitelé jsou mrtví. Z nevinných skupinek studentů se vytvořily násilné gangy. Bez nich není naděje na přežití. David nemá svůj gang. Má jen mladšího bratra Willa a s ním stojí proti celé škole.

V tomto děsivě temném a vzrušujícím románu Lex Thomas přivádí čtenáře do školy, kde děti nebojují o popularitu. Tvrdě bojují, aby přežily.

Někdo jí asi ukousnul nos.

Lex Thomas je pseudonym autorského dua, které tvoří Lex Hrabe a Thomas Voorhies. Lex a Thomas se potkali v spisovatelském kroužku v Los Angeles. Jejich přátelství se rozvinulo, když se pokoušeli jeden druhého ohromit ukázkami z bizarních filmů. V roce 2005 spolu začali psát scénáře. Karanténa: Samotáři je jejich první román.

Pro studenty McKinleyho střední školy to má být den jako každý jiný. David a jeho mladší bratr Will, pro kterého je to první den na střední, jsou již ve škole, když vybuchne jedno křídlo školy. Všichni jsou zmatení a panikaří. Nikdo neví co se děje. Učitelé umírají a studenti ničemu nerozumí. Pak se dozví pravdu. V jejich škole se objevil vir, který přežívá v tělech studentů a zabíjí dospělé. Jsou v karanténě. Studenti se rozdělí do několika gangů a snaží se přežít. David s Willem se drží stranou. Vědí, že ve škole stráví ještě velmi dlouhou dobu.

Představte si, že jdete do školy jako každý den. Všechno vypadá jako každý den a pak se celá škola otřese  silným výbuchem, dozvíte se, že jste nakaženi virem a jste  v karanténě. Musíte bojovat o jídlo s ostatními spolužáky a doufat, že opět spatříte slunce a nadechnete se čerstvého vzduchu. Takhle knížka je opravdu stejně originální jako Hunger Games, což se píše i na hoře na samotné obálce. Bylo to velmi napínavé a i přesto, že jsem byla v polovině knihy a říkala jsem si, že už se tam prostě nemůže nic dalšího a nového stát, vzhledem k nepřetržité akci, která naplňuje celých 382 stran. Co stránka a kapitola, to další překvapení v podobě nepříjemností hrdinů, dobrodružství, ale i takového milostného trojúhelníku.

Hodně jsem obdivovala Davida, hlavního hrdinu příběhu. To jak se staral o svého mladšího bratra Willa, který to také neměl moc jednoduché. I když se nedá říct, že by byl Will nějaký svatoušek. Nejednou dostal Davida do pořádných problémů. No a nakonec tu do třetice máme krásnou Lucy, která si získala srdce obou bratrů. Všichni tři byli fajn. Lucy mě místy sice štvala, hlavně tím, jak se zachovala k Willovi, ale nějak se to dalo.

Jestli mě něco hodně zaujalo, tak to, jak měli autoři všechno hezky promyšlené. Hlavně prostředí školy. Studenti využili všechno možné, co se dá ve škole najít, aby jim to pomohlo přežít a zpříjemnit si pobyt v budově. I nápad s gangy a jejich odlišností od sebe byl super. Četlo se to opravdu úžasně.

Rozhodně souhlasím s tím, že je kniha velice originální. Je to napsané velice věrohodně, protože člověk nikdy neví, kdy se co stane a vir ve škole, která je následně v karanténě... to je podle mě úžasný nápad. Při dočtení jsme se s mamkou shodli, že by bylo zajímavé filmové zpracování. Rozhodně by to zaujalo a myslím, že by se takhle k tomuto úžasnému příběhu dostali i lidé, kteří čtení moc nedají. Stálo by to za to!

U čtení jsem tentokrát nic neposlouchala.

PS: Neví náhodou někdo, kdy by měl vyjít druhý díl? Hledala jsem nějaké informace, ale nic se mi nepodařilo najít.

neděle 2. června 2013

RECENZE: Řád temnot - Kacíř a čarodějka

Název: Kacíř a čarodějka
Série: Řád temnot (1.díl)
Autor: Philippa Gregory
Originální název: Changeling
Původní vydání originálu: 2012
Vydání u nás: 2012
Překlad: Jana Pacnerová
Nakladatelství: Fortuna Libri
Počet stran: 272
Žánr: romány, historické, dobrodružné, milostné, 15. století
Anotace: Píše se rok 1453 a vše nasvědčuje tomu, že se blíží konec světa.
Klášterní novic Luca Vero je na rozkaz tajemného cizince uprostřed noci zburcován a odvlečen ze své cely. Cizinec jej nejprve obviní z kacířství, aby mu nahnal strach a pak jej vyšle na dlouhou cestu Evropou, kde má Luca, mimořádně nadaný mladík, hledat stopy Ďábla a vykonávat soud nad zběhlými křesťany.
Likova první cesta vede do kláštera Lucretili, kde se setkává s mladičkou abatyší Isoldou, jež se právě ocitla v nesnázích. V klášteře je proti své vůli - poslal ji sem bratr, aby se mohl zmocnit jejího dědictví a navíc jeptišky začaly trpět podivnými vizemi, chodily ve spánku a na těle se jim objevily krvácející rány. Isolda je obviněna, že je očarovala temnou magií a má být upálena jako čarodějnice. Luca ale hledá pravého viníka...
Hrdinové tohoto příběhu čelí nejtemnějším hrůzám středověku - černé magii, vlkodlakovi i šílenství. Na cestě však nacházejí také pravdu, přátelství a dokonce lásku.

Bušení na dveře ho probudilo prudce, jako kdyby mu u hlavy vystřelila bambitka.

Narodila se v Keni, ale od dvou let žije ve Velké Británii.Na univerzitě v Edinburghu získala doktorát v oboru anglické literatury 18. století. Napsala mnoho zajímavých historických románů, i příběhy ze současnosti, do češtiny byly však přeloženy jen některé z nich. Jejím bestsellerem se stal román  Králova přízeň, který byl dokonce roku 2008 zfilmován.

Luca Vero je obviněn z kacířství. V noci mu na dveře zaklepou nějací muži a odvedou ho za cizincem. Ten mu přidělí úkol. Bude jezdit po Evropě a hledat stopy Ďábla. Spolu s ním cestuje ještě jeho přítel Freize a písař bratr Petr. Ve stejnou dobu umírá pán Lucretili, otec krásné Isoldy, která je následně uvězněná v klášteru a stává se s ní abatyše. Spolu s ní jde i její přítelkyně Ishraq. Osud je nakonec všechny svede dohromady a společně se snaží odhalit všemožné stopy Ďábla.

Dojmy... Bylo to zase něco jiného, než co obvykle čtu. Historie mě příliš neuchvacuje, tudíž nevyhledávám knihy s podobnou tématikou a historickými fakty. Tahle kniha ale není tolik zaměřená na pravou historii.
Autorka sama se v knize zmiňuje, že si dost věcí vymyslela. Příběh je hezky napsaný a čtiví. Na to, že nejsem fanoušek tohoto žánru, se mi líbilo. Nebylo to nic náročného a čtenář nemusí nad ničím hluboce uvažovat.

Na druhou stranu, postavy mě trošičku zklamali. Obzvlášť hlavní postavy. Luca a Isolda by ve mě měli zanechat nějaký dojem. Ale nezanechali. Na druhou stranu jsme si dost oblíbila Freize. Jeho hlášky mě nejednou rozesmáli a často mi přišlo, že Luca by bez něj několik věcí ani nezjistil. Freize byl něco jako jeho pomocná ruka. A Ishraq mě také zaujala. Její tajemnost a uzavřenost před ostatními, ale na druhou stranu oddanost Isoldě. Takže v tomhle případě mě víc zaujali vedlejší postavy než ty hlavní.

Když to všechno shrnu dohromady, vyjde mi s toho hezký čtivý příběh pro čtenáře, kteří tolik nemusí historii a nevadí jim nějaká ta odlišnost od skutečnosti. Postavy byli sice trochu méně popsané a charakter hlavních postav tolik nezaujme, ale příběh je to i tak moc hezký. Pro mě to bylo takové hezké oddechové čtení. Také se mi moc líbily ilustrace u každé kapitoly a pak drobné ilustrace v samotné kapitole. A na začátku knihy je i mapa, která přiblíží trasu, kterou hrdinové putují. Bylo to hezké zpestření četby.