RECENZE: Smečka

Původní vydání originálu: 2010
Vydání u nás: 2011
Překlad: Lenka Faltejsková
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 400
Žánr: fantasy, napínavé, akční, young adult, tajemné
Anotace: Calla Torová není jen tak obyčejná americká středoškolačka, je rozená bojovnice, navíc vůdkyně smečky Nightshadeů. Většinu života tráví v lidském těle, ale stačí jen nepatrný impulz, drobné ohrožení, a promění se ve vlčici. Brzy se však ukáže, že se nemusí ve smrtelném nebezpečí ocitnout zrovna ona nebo její blízcí, aby se její instinkty probudily. Když při hlídkování v horách narazí na Shaye, lidského mladíka, jehož na životě ohrožuje medvěd grizzly, nezaváhá a zachrání ho. Ve chvíli, kdy se zadívá do jeho očí a ucítí jeho vůni, která ji připomíná jaro, začne pochybovat o věcech, o nichž nikdy nepochybovala. O svém postavení a předem daném osudu, který ji předurčuje stát se družkou přitažlivého vůdce smečky Baneů. Existuje nějaká možnost, že by se všemu mohla vyhnout? Pokud se nechá vést srdcem, riskuje, že přijde o všechno - včetně svého života. Stojí však zakázaná láska za takovou oběť? A co když pravidla, na nichž smečky Ochránců a Strážci, jejich vládcové, tak lpí, nemají zajistit všem lidem na světě bezpečí, jak si až dosud myslela, ale jen je kontrolovat?

Vždycky jsem vítala souboj, jen těžko jsem krotila svůj zápal.

Andrea Cremerová vyrůstala na severu státu Wisconsin a dnes žije v Minneapolisu, kde vyučuje dějiny na Macalester College. Píše o násilí, sexu, náboženství a moci z historické perspektivy a své vědomosti úspěšně využila i při vzniku této série, jež vychází ve dvacítce zemí a zabodovala na několika žebříčcích young adult literatury.

Calla je vůdkyně smečky. Vždycky se řídila podle pravidel a neudělala nic, co by mohlo Strážcům vadit. Pak ale jednou když je na hlídce zachrání nějakého kluka před grizzlim a tím to všechno začíná. Ten kluk, se totiž jmenuje Shay a jak se později ukáže, hraje v jejím světě větší roli než si myslela. Strážci s ním očividně mají jisté plány. Navíc se blíží její svatba s Renem, která je domluvená už od jejich narození. Na Callu toho začíná být moc a neví, jestli by se měla řídit rozumem, nebo svým srdcem.

Poprvé jsem tuhle knihu četla před dvěma lety, kdy jsem byla neskutečně poblázněná vlky a hledala jsem nějakou knihu, která by byla právě o vlcích nebo o vlkodlacích. Tohle hledání byl oříšek to vám povím, protože většina knih, je spíš o upírech a nebo o upírech a vlkodlacích, ale vždycky tam větší roli hrají upíři... ale pak jsem jednoho dne narazila na Smečku a za každou cenu jsem si ji musela přečíst. Námět mě okamžitě zaujal. Předtím, než jsem se pustila do čtení jsem si ale ještě přečetla novelu k této sérii - TEMNÉ DNY.  Z té se dozvíte hodně o Shayovi, a jak to s ním bylo než se vůbec
dostal do Vailu, kde žije Calla.

Ne každému se tato kniha může líbit, ale já jsem se do ní doslova zažrala. Četla jsem jí už vícekrát a vždycky se mi líbila tak, jako když jsem jí četla poprvé. Je strhující, plná dobrodružství a přímo napěchovaná napětím, takže vás to stále nutí číst dál a dál a dál dokud nedojdete na poslední stranu a pak máte nutkání si okamžitě vzít druhý díl a pokračovat a dozvědět se víc. Líbilo se mi spolu s Callou a Shayem objevovat střípky a skládat je k sobě až z toho nakonec vyplynulo něco nečekaného...

Mě se kniha moc líbila. Jasně, nebylo to nic dech beroucího, ale podle mě to nebylo špatné a za přečtení to rozhodně stojí. Navíc je stejně vždycky lepší, když si na knihu uděláte vlastní názor a posoudíte ji sami. Obzvlášť u téhle knihy je to taková směska různých názorů. Jak už jsme říkala, každému se nemusí líbit.

U čtení jsem nic neposlouchala.

Tady ještě máte odkaz, kde si můžete přečíst novelu Temné dny.

sobota 20. prosince 2014

RECENZE: Trhni si!

Název: Trhni si!
Autor: Andrea Kabeláčová
Vydání u nás: 2014
Počet stran: 392
Žánr: young adult, romantické
Anotace: Mia je sedmnáctiletá holka, která se na vlastní pěst potlouká životem. K tělu si jen tak někoho nepustí a pro drsné slovo nejde daleko. Když odejde od své nesnesitelné matky, začne žít v opuštěném domě s partičkou kluků, kteří jsou na tom podobně jako ona. Když mezi ně přijde nový spolubydlící, není z něj Mia zrovna nadšená. Hádky jsou na denním pořádku, ale postupem času se ukazuje, že na rčení ,,co se škádlívá, to se rádo mívá,'' možná něco bude...

Podrážkou jsem jezdila po dlaždicové podlaze.

...nic se mi o autorce nepodařilo zjistit...

Sedmnáctiletá Mia nevychází se svou matkou a rozhodne se bydlet spolu s bandou kluků. K těm se po nějaké době přidá nový člen ''rodiny'', Brad. S Miou se pořád jen hádají a neustále si jdou po krku, jenomže mezi hádky a zlobu se pomalu začínají vkrádat i city a touha. Jenomže Mia si odmítá přiznat, že by mohla k Bradovi něco cítit a přesvědčit o opaku se jen tak nenechá.

Na téhle knize mě velice lákala představa sedmnáctileté holky žijící společně s několika kluky v opuštěném domě. Příběh to rozhodně nebyl špatný. Hlavní hrdince Mie - která je současně i vypravěčem celého příběhu - je sedmnáct a má problémy s mámou. Mia mi byla hodně sympatická už od začátku. Rozhodně se s ní člověk nenudí a její hlášky dodávají celému příběhu skvělou atmosféru. Nejvíc mě bavilo číst její hádky s Bradem, to sem kolikrát měla co dělat abych se nezačala smát na celé kolo a kolikrát se na mě i má spolubydlící na intru dívala dost nechápavě, když jsem se najednou začala smát. Co se týče ostatních kluků, je to taková směsice. S takovouhle bandou by mě taky bavilo bydlet. Za prvé, tolik fešáků v jednom domě, kdo by to nebral? A za druhé, o zábavu by bylo vždy postaráno, protože i hlášky kluků občas stály za to.

Celá kniha ale v první řadě vypráví o vztahu mezi Miou a Bradem. O jejich seznámení, hádkách i o tom, jak mezi mini začíná být i něco víc, než jen to přihlouplé věčné dohadování (která však nikdy nepřestane bavit číst). Musím ale přiznat, že ne vždycky mě čtení knihy bavilo. Bylo tam pár míst, kdy to bylo spíš takové průměrnější čtení, ale když opět přišla na řadu Mia a její ostrý jazýček, vrátilo se to zase na tu lepší příčku.

Celý děj se odehrává v Detroitu. Opět se tu seznamujeme s českou spisovatelkou, která hrdiny a celý svůj příběh zasadila do ciziny, v tomto případě právě do jednoho amerického města ve státě Michigan. To mě taky na knize překvapilo a zároveň i potěšilo. Mám ráda, když se děj knihy odehrává někde v cizině a ne v naší republice (ne že bych takových knih moc přečetla).

Ze začátku se mi kniha hodně líbila, pak se tam ale začali objevovat čísti, které mě zas až tolik nebavily. Každopádně pořád jsem s knihou spokojená. Konec byl sice takový předvídatelný, ale to se u podobných knih dá čekat. Nakonec bych knihu nazvala takovým příjemným odpočinkovým zpestřením vašeho čtecího seznamu. Opravdu to není nic převratného, ale není to nijak špatné, takže jestli vás kniha aspoň trochu zaujala, určitě do toho běžte. Za zkoušku to stojí.

U čtení jsem nic neposlouchala.

Mockrát děkuji nakladatelství FRAGMENT za poskytnutí recenzního výtisku.