RECENZE: Divergence

Původní vydání originálu: 2011
Vydání u nás: 2012
Překlad: Radka Kolebáčová
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 344
Žánr: dystopie
Anotace: Chicago, budoucnost. Obyvatelé polorozpadlého města jsou rozděleni do pěti frakcí. Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas si zvolit, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka - úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, jež se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem. Způsobem, který ji ale může zničit.

V našem domě je jedno zrcadlo.

Veronica se narodila a bydlí v Chicagu. Psaní se věnuje již od svých dvanácti. Studovala tvůrčí psaní na Northwestern University a nyní pracuje na plný úvazek jako spisovatelka. Jak sama o sobě ráda tvrdí, je šest stop vysoký sci-fi nerd, který oblečený ve svém oblíbeném pyžamu projíždí ve volném čase dlouhé
hodiny Wikipedii a který má neskutečné množství různých fóbií. Děj své prvotiny Divergence, jež se zároveň počátečním dílem stejnojmenné trilogie, umístila do Chicaga, které tak dobře zná a miluje. Už její první kniha zaznamenala velký úspěch, když ji prestižní deník The New York Times zařadil na šesté místo v seznamu bestselerů.

Beatrice je šestnáct let a musí si zvolit jednu s pěti frakcí - Neohroženost, Odevzdanost, Mírumilovnost, Sečtělost, Upřímnost - do které chce po zbytek svého života patřit. Když však dělá talentovou zkoušku, kterou musí podstoupit všichni šestnáctiletí, ukáže se, že její výsledky nejsou tak úplně jednoznačné. Je totiž Divergentní, i když nemá ponětí, co to znamená ani proč je to tak nebezpečné, ví jen, že to musí držet v tajnosti a nenaznačovat a neupozorňovat okolí svými činy na to, že je odlišná... Její život se změní! Jestli k dobrému nebo špatnému, to už je ve hvězdách...

Ani nevím jak mám začít, protože tahle úžasná knížky mi přímo ukradla slova ze rtů a vymazala všechno myšlenky z hlavy. Čtení tohoto příběhu je jedno velké dobrodružství, akce, napětí, překvapení... celou dobu
prožíváte vše s hlavní hrdinkou Beatrice, nebo-li zkráceně Tris. Musím říct, že Veronica Rothová píše naprosto úžasně a na to, že jde o její prvotinu... opravdu není co vytknout. Opravdu klobouk dolů, když dokázala vymyslet něco tak úžasného, jako je právě Divergence.

Co se týče postav, myslím, že není třeba je představovat a každý, nebo alespoň většina o nich určitě už aspoň trošku slyšela. Třeba Čtyřka... k tomu snad není třeba nic dodávat. Vy, co jste knihu nečetli, řeknu Vám jednu věc, ať už jste o Čtyřkovi slyšeli že je úžasný, dokonalý a všechno možné, tak ano, je přesně takový a možná i daleko lepší. Čtyřka si Vás prostě získá, aniž by jste se nějak výrazně snažili si ho oblíbit, i když občas jsem měla chuť mu jednu vrazit stejně jako Tris ( :D ). No a nesmím zapomenou na statečnou Tris, která byla také fajn. Obdivovala jsem její statečnost, hlavně z výšek, protože co se výšek týče, jsem děsný strašpytel. Postavy byly promyšlené, měly tam svůj účel a všechno to bylo hezky promyšlené do detailů a tak to má být!

Už jsem párkrát slyšela, že někteří lidé přirovnávají Divergenci k Hunger games, já bych tohle rozhodně netvrdila. Ano, nějaké ty společné znaky tam jsou, ale přece jen jde o dvě dystopické série, o dva stejné žánry, takže je jasné, že nějaké ty společné znaky tam být musejí, ale jinak mi to přijde každé úplně jiné. Co se týče samotného děje a toho o co jde. každopádně každý na to má jiný názor že?

Myslím, že vše co mělo být řečeno už řečeno bylo a není třeba nic dodávat. Mohla bych sice pořád opakovat jak je to úžasné a napínavé a skvěle vymyšlené, ale myslím, že to vy, co jste knihu četli víte a ti co nečetli, budete si knihu hold muset koupit aby jste se to dozvěděli a sami se přesvědčili o pravdivosti mých slov. Hodnocení je jednoznačné...

U čtení jsem poslouchala (co taky jiného že?):

Knihu si můžete koupit zde.