RECENZE: Turnus

Původní vydání originálu: 2013
Vydání u nás: 2015
Překlad: Jiří Engliš
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 480
Žánr: sci-fi, fantasy, postapokalyptické
Anotace: Co předcházelo životu v ,,Solech'', podzemních mnohapatrových objektech, jediných místech na zeměkouli, kde mohou lidé přežít? Postapokalyptický román Silo, který se stal celosvětovým bestsellerem, vyvolal ve čtenářích otázku, jak to vše začalo. A Turnus přináší odpověď.
Mladý kongresman Donald Keene pracuje na tajném projektu - má to být jen mezní eventualita: do země zapuštěné obří obytné válce připomínající sila jsou přeci pouhou pojistkou pro případ nepředstavitelné katastrofy. Ta ale jistě není na obzoru. O tu nikdo nestojí. Tu by si nikdo nepřál. O mnoho let později probudí v Silu 1 hibernovaného člověka. Oproti všem předpokladům si začíná rozpomínat na minulost - na příběh, který děsivě vypovídá o posedlosti mocí a neúnavném nasazení, s jakým jsou lidé ochotni zničit svět, jak jej známe. V Silu 18 se rodí nepokoje. A Silo 17 se odmlčelo...

Troy se vrátil k životu a zjistil, že leží v hrobě.

Americký autor fantastiky (nar. 1975), proslul jako komerčně velmi úspěšný autor, který prodal filmová práva a nepotřeboval k tomu nic než laptop. V mládí se vedle školy věnoval rovněž počítačům  a na vysoké si kvůli úsporám za nájem koupil obytný člun, což ho nakonec dovedlo k zaměstnání námořního kapitána. Na cestách si našel manželku, která mu poté vzala vítr z plachet. Místo toulek po světě se začal toulat vlastní fantazií a psát příběhy. Od roku 2009 začal své příběhy publikovat v elektronické podobě prostřednictvím tzv. Kindle Direct Publishing přímo na Amazonu.

Ještě před samotným čtením mě zaujala krásná obálka. Musím říct, že na živo vypadá ještě líp než na monitoru počítače. To se nedá srovnat. Co se děje a příběhu týče, neskutečně moc se mi líbí ten nápad se silem, které má několik desítek pater v podzemí a je plné lidí, kteří se zde rodí, žijí i umírají. Už u prvního dílu jsem byla nadšená jak námětem, tak i zpracováním a stylem autorova psaní, na který jsem si sice ze začátku musela trochu zvyknout, ale po pár stránkách to šlo jak na drátku. Stránka za stránkou, kapitola za kapitolou.

Všimla jsme si, že ne všichni jsou z téhle série nadšení. Některým se líbí, jiným zase ne. Jak už jsem psala, z téhle série jsem nadšená! Když srovnám první a druhý díl, musím říct, že v prvním díle bylo více akce a takového toho napětí, že nevíte co čekat, nevíte vůbec nic a postupně se vše dozvídáte. U druhého dílu už jisté informace máte. Víte, jak to v sile chodí, jak tam lidé žijí, jako by nic. jako by venku bylo všechno v pořádku. Ale nevíte, jak to vlastně začalo. Nevíte, proč to venku vypadá tak jak to tam vypadá a nevíte, proč lidé už několik set let žijí v silech pod zemí. A právě tyhle odpovědi vám dá Turnus.

Druhý díl této série se vlastně odehrává ještě před Silem, co se týče děje. Dozvíte se tu úplně od samotného začátku jak všechno začalo. Sice je tu méně akce, ale rozhodně je to velice zajímavé čtení a odpoví vám na spoustu otázek. Už teď, se moc těším na poslední díl. Konec Turnusu mi naznačil a ukázal, jakým směrem se bude odvíjet poslední díl Prach a jak by to celé nejspíš mohlo skončit. Úžasné, úžasné, úžasné!

Myslím, že není třeba
to dál rozvádět. Je to opravdu dobré čtení, ale ne všem sedne a ne všichni z něj budou nadšení, což je podle mě škoda. Každopádně i tak doporučuju. Zkuste a třeba se vám příběh sila zalíbí.