RECENZE: Percy Jackson - Zloděj blesku

Originální název: Percy Jackson - The Lightning Thief
Původní vydání originálu: 2006
Vydání u nás: 2009
Překlad: PhDr. Dana Chodilová
Počet stran: 400
Žánr: fantasy, sci-fi, horory, dobrodružné, bohové
Anotace: Jmenuji se Percy Jackson. Do teď jsem si myslel, že jsem obyčejný kluk, kterého čeká vyhazov ze školy. Zjistil jsem ale, že můj otec je bůh z Olympu. Moje učitelka se proměnila v krvavou příšeru a kamarád je satyr. Všichni na mě mají spadeno a podezřívají mě z krádeže blesku, zbraně mocného boha Dia. Musím dokázat svou nevinu a najít ukradený blesk a s ním i zloděje. Pomůžeš mi? Bude to ale nebezpečné, tak neříkej, že jsem tě nevaroval.

Pochop, já nechtěl být polobohem.

Rick Riordan se narodil roku 1964. Téměř 15 let působil jako učitel angličtiny a historie na veřejných i soukromých školách v Kalifornii a texaském San Antoniu. Po těžkém rozhodování se povolání učitele vzdal a začal se plně věnovat psaní knih pro děti i dospívající, za které získal řadu cen, mimo jiné i tři nejprestižnější americké literární ceny v žánru mystery. Momentálně žije v San Antoniu se svou manželkou a dvěma syny.

Percy Jackson - dvanáctiletý, chlapec, polobůh, hrdina... Percy trpí dyslexií a vystřídal už šest škol během šesti let. Vždycky si myslel, že je problémový, ale pak zjistil, že je polobůh, jeho nejlepší kamarád má kopyta a je satyr a to nejlepší na konec... Jeho táta je bůh, jeden z Velké trojky a žije na Olympu. Je těžké se z něčím takovým vyrovnat ze dne na den, ale Percy to zvládá celkem dobře. Až do doby, kdy zjistí, že je obviněn z krádeže Diova blesku a musí ho do letního slunovratu vrátit na Olymp jinak začne válka.

Percyho jsem si chtěla už dlouho přečíst a opravdu nevím, nad čím jsem váhala. Čte se to skvěle. Styl autora se mi velmi líbil a dobře se to četlo. Bylo to takové jednoduché, dobrodružné a neuvěřitelně čtivé. Snadno se do toho začtete a v některých chvílích se opravdu nedokážete odtrhnout. Kniha má sice čtyři sta stran, ale má velká písmenka, takže to letí rychle a než se nadějete, jste u konce. Hodně se mi líbil začátek knihy, kdy se Percy dozvídá kým ve skutečnosti je, kdo je jeho otec a proč musí odejít do Tábora polokrevných. Konec taky rozhodně nebyl špatný.

Postavy se mi hodně líbili. Percy mi byl hodně sympatický. Rozhodně bych ale neřekla, že je mu dvanáct, kdybych soudila podle jeho chování. Líbili se mi jeho hlášky nebo přirovnání, kterým jsem se nejednou zasmála a celý průběh příběhu tím tak nějak oživily. Annabeth jsem si taky dost oblíbila. Je hrdá a někdy trochu tvrdohlavá, ale je chytrá a dokáže přijít na to správné řešení těžkých situací. Pobavilo mě to, jak oslovovala Percyho ,chaluhový mozečku'. Ale opravdu hodně jsem si oblíbila Grovera. Hlavně na začátku, když se staral o to, aby se Percymu nic nestalo a dělal si o něj starosti. No a Percy mu to zrovna moc neulehčoval.

Co se týče obálky, většina lidí říká, že je taková moc dětská. No, je pravda, že ty originální obálky jsou přece jen trochu lepší, ale ty naše se hezky lesknou. A i tak, tahle obálka mi prostě ke knize Percy Jackson sedne a nedovedu si představit, že by byla jiná.
Taky jsem se zapomněla zmínit o názvech jednotlivých kapitol. Autor pojmenoval kapitoly tak, že jakoby naznačují, co se v dané kapitole stane. Někdy je to název celkem dost zajímavý a vlastně až po přečtení kapitoly se dozvíte, proč se jmenuje právě takhle.

Co říct? První díl Percyho se mi moc líbila a vy, kteří jste na tom stejně jako já před tím a pořád váháte, jestli do toho jít nebo ne, rozhodně to riskněte a přečtěte si to. Svět řeckých bohů, polobohů a obyčejných lidí... Je to čtivé, dobrodružné a těm co mají rádi mytologii a i vám ostatním, by se to mohlo líbit.
Hodnotím 4 hvězdičkami, ale jenom proto, abych měla rezervu do dalšího dílu ;)

Chtěla bych poděkovat nakladatelství FRAGMENT za recenzní výtisk.